Ze hadden er bij studentenhuisvester SSH in Utrecht een paar slapeloze nachten van. Want erachter komen dat in 1.230 kamers asbestplaten zitten die verwijderd moeten worden, zet alles en iedereen op scherp.
Hoe ga je, zo snel en efficiënt mogelijk, meer dan duizend studenten bewegen om hun kamer in te pakken en voor drie dagen elders te bivakkeren, zodat de aannemer en asbestsaneerder hun werk kunnen doen? De mensen van de SSH stroopten gezamenlijk de mouwen op en vroegen Djinny logistiek deze logistieke puzzel op te lossen. En zie; dan loopt alles gesmeerd!
Muriël Levering en Tom Quik van studentenhuisvesting SSH zijn super trots: met vereende krachten loopt ‘hun’ megaproject. En dat zonder al te veel hobbels. “Een goede voorbereiding is écht het halve werk,” zegt Muriël. Als manager Team Kamers behartigt zij de belangen van de studenten die bij SSH huren. Samen met Tom, manager Technisch Beheer, kreeg zij de uitdaging de hele operatie tot een goed eind te brengen. En hoewel alles nu nog in volle gang is, verwachten ze wel naar tevredenheid half november alles af te ronden.
‘Even’ wat regelen
“We onderwerpen onze panden regelmatig aan een inspectie,” vertelt Tom. “Zo waren afgelopen januari de flats in Tuindorp West (Utrecht) aan de beurt. Dat er asbestplaten in de jaren ’70 flats aanwezig waren, wisten we. Nieuwe bewoners werd altijd duidelijk uitgelegd dat, zolang ze niet in de muur zouden boren, er geen risico bestond. En dat is ook zo. De veiligheid van de bewoners heeft voor ons tenslotte altijd de hoogste prioriteit. We hadden er dan ook flink de pest in toen uit de nieuwe asbestinventarisatie bleek dat het type asbest ‘niet hechtgebonden’ was. Dat betekent nog steeds dat de veiligheid van de bewoners nooit in het geding is geweest, maar de wet schrijft in dit geval voor dat de asbest weg moet. Dus ja, dat ga je dan ‘even’ organiseren…” vertelt Tom glimlachend.
Duidelijkheid is cruciaal
De SSH besluit om vanaf het allereerste begin duidelijk en eerlijk met de bewoners te communiceren. Om dat zo goed mogelijk te kunnen doen, wordt de hulp van Djinny logistiek ingeroepen. “Ik denk echt dat dat eraan heeft bijgedragen dat het aantal vragen en klachten zeer beperkt is,” zegt Muriël. “Studenten, de Hogeschool en de Universiteit, omwonenden, pers… We hebben getracht iedereen die daaraan behoefte zou hebben te informeren en uit te leggen wat het saneerproject inhoudt. Djinny logistiek heeft ons hierbij enorm geholpen. Zij hebben inzicht in elk stapje van het proces. Zodoende is het heel makkelijk om richting je klanten duidelijk te zijn. En dat is, bij een project als dit, cruciaal.”
Elke kamer z’n vaste riedeltje
“Via, via hadden we gehoord dat Djinny logistiek de partij voor deze klus zou zijn,” zegt Tom. “We hadden namelijk, gezien de grootte van het project en de vele leveranciers die erbij betrokken werden, behoefte aan een partij die ons zou ontzorgen,” vult Muriël hem aan. “Je moet je voorstellen dat er in die 1.230 kamers nogal wat werk moet worden verricht. Want in drie dagen tijd hebben verhuizers UTS Abbink en UTS van der Lee, aannemer Bevanos, loodgieter Schreuder-Ruitenbeek, asbestsaneerder Veerkracht en schoonmaker Vrolijk een vast riedeltje voor elke kamer: meubels eruit, oude radiator weghalen, asbestplaat verwijderen, nieuwe wand, radiator en isolatie plaatsen, schoonmaken en tot slot alles weer terugzetten. Elke stap wordt nauwkeurig bijgehouden in de Djinny-app waar alle leveranciers bij kunnen. Zo weet iedereen op elk moment precies wat de status is en wanneer hij aan zet is. Het zorgt ervoor dat zo’n logistieke operatie heel efficiënt verloopt en planningen gehaald worden.”
Verhuisdirigent
Wat betreft Muriël van de SSH is naast de app de verhuisdirigent ter plekke de toegevoegde waarde van Djinny logistiek. “De studenten hebben aan Sanne Hendriks één contactpersoon bij wie ze met al hun vragen terecht kunnen. Zij komt bij iedere bewoner de inboedel fotograferen en zorgt ervoor dat alles na de sanering weer staat waar het voor de verhuizing ook stond. Zo’n duidelijk aanspreekpunt is heel fijn en geeft ons het vertrouwen dat alles loopt zoals het moet. Tezamen met de Djinny-app, waarmee we constant de grote lijnen van het proces bewaken, hebben we de ontzorging gekregen die we nodig hadden. Daarmee hebben we de overlast richting onze huurders minimaal weten te houden. En dat is een groot compliment voor Djinny logistiek. Ze maken waar wat ze beloven.”
Samen saneer je sterk
Ook Geert Rollingswier van asbestsaneerder Veerkracht bevestigt de handigheid van Djinny’s vaste contactpersoon ter plekke. “We draaien al een flinke tijd mee in de asbestsanering, maar zo efficiënt en snel heb ik ’t niet eerder meegemaakt!” aldus Geert. “Goed, de eerste week was even de handen uit de mouwen steken, maar inmiddels halen we met gemak de planning. Want ga maar na: mijn voorman, de andere leveranciers én de studenten; allemaal richten we ons tot dezelfde persoon. Dan kan je dingen zó snel voor elkaar krijgen. En is de planning halen, wat natuurlijk in de bouwwereld wel ‘een dingetje’ is, een makkie. Bovendien is de opgelopen schade, onontkoombaar in zo’n project, echt minimaal. Die duidelijke lijnen en communicatie hebben mij dus op vele vlakken voordeel opgeleverd.”
Schone klus
Joany Vrolijk van schoonmaakbedrijf Vrolijk, is ook één van de leveranciers die de saneerklus tot een sterk staaltje samenwerking maakt. “Wat ik naast Djinny’s fulltime medewerker ook zo handig vind, is de Djinny-app,” zegt Joany. “Ons kantoor zit in Den Haag, dus het is super dat ik alles van een afstand kan bijhouden. En alles loopt zo soepel, dat ik maar vier keer in Utrecht nodig was. Je begrijpt; ik ben echt blij verrast hoe goed dit loopt. Je hebt toch de ervaring dat dit soort projecten altijd uitlopen. Toen ik Jaap Kooistra van Djinny logistiek voorafgaand aan het project sprak, klonk het allemaal iets te mooi om waar te zijn. ‘We houden ons altijd aan de planning,’ zei Jaap. Ik was sceptisch, maar inmiddels kan ik tot mijn grote verrassing zeggen dat hij het heeft waargemaakt. Ondanks de grootte van het project en de hoeveelheid leveranciers, verloopt alles vlekkeloos. De meeste hobbels zijn al opgelost voordat je het merkt. Ik heb zelfs het aantal medewerkers van twee naar één kunnen terugschroeven. Het is kortom een buitengewoon knappe prestatie die Djinny logistiek hier neerzet!”
Student aan het woord
Fulco Kruisbrink, huurder en lid van de bewonerscommissie, is ook tevreden. Fulco: “Kijk, ik snap ook wel dat je bij zo’n enorm project even moet warmdraaien. Maar na die eerste paar hobbels keurig te hebben opgelost, hebben we weinig te klagen. En ach, het dwingt je ook eens op te ruimen. Dus al met al valt de toestand best mee. Het komt erop neer dat je twee nachten je kamer uit moet om vervolgens in een asbestvrije kamer terug te keren waar ook nog een nieuwe radiator inzit. Met die vergoeding erbij valt er dan weinig te klagen toch?”
Project in ‘t kort
- 1.230 kamers worden ‘aangepakt’ en vernieuwd
- Djinny logistiek leidt het logistieke proces in goede banen
- Ter compensatie krijgen de studenten een bescheiden vergoeding
- Half november 2016 is het asbestsaneerproject, volgens planning, klaar
- De speciaal ontwikkelde app geeft de SSH en leveranciers 24/7 realtime inzicht
- Hieronder een korte impressie over het project